martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Maria Montessori - Upptäck Barnet

Publicerad 2018-08-04 21:35:26 i Allmänt,

 
Maria Montessori höjde oss förskollärare genom att påvisa att för att arbeta professionellt med barn behöver du ha kunskaper i hur barn fungerar, hur du bemöter barn, vilket sätt når du fram med och var är vi på väg tillsammans. Pedagogen är en vetenskapsman menar hon. Men hon tänker längre vad gäller pedagogens roll. "Låt oss göra ett försök att i en enda människa kombinera den starka anda av uppoffring som ger liv åt vetenskapsmannen och den obeskrivliga hänryckningen hos en mystiker - då har vi lyckats få fram en fullkomlig lärare. Han kommer att lära sig av barnet hur han ska undervisa; det vill säga barnet kommer att visa honom hur han kan bli en bättre lärare" (Montessori 1998, s. 16)
 
På sidan 67 beskriver Maria Montessori det som fortfarande är en stor del av pedagogers vardag. Att hinna se och hejda sig i tid, när barnen vill göra själva. Hon beskriver en grupp som står och tittar på ett experiment och ett barn försöker ta sig fram för att se. En lärare ser att pojken tittar på en stol och börjar gå för att hämta den, kliva upp och slutligen se experimentet. Den andra läraren lyfter plötslit upp barnet och säger "sådär nu ser du också". Det här ger barnet en helt annan upplevelse, och intellektuell utmaning än om denne hade fått lösa sitt problem själv. (Montessori 1998, s. 67) Jag har själv suttit och avvaktat och sett kollegor eller andra lärare göra saker åt barn som de i sin takt var på väg att lösa själva. Tänk om vi hade tiden med oss, och kunskaper i telepati att använda kollegor emellan ibland :-) Ofta förs de här diskussionerna kring påklädning eller lunch, praktiska övningar. Men Montessori pratar också om att få uttrycka sina behov och försöka tillfredsställa sina önskemål. Vi behöver backa i fler områden än motorik, vänta så att barn hinner tänka och agera innan vi gör det åt dem. 
Jag ahr fått uppfattningen att det här också kan ha en kulturell aspekt. Vi ser på barn och pedagogik olika i olika kulturer, länder och familjer. Kan det vara så att Sverige och Italien skiljer sig kring barns delaktighet och självständighet?
 
Jag undrar om det som står längst ner på sidan 71 är vad en normaliserad vuxen innebär? "Den människa som klarar sig själv, som lägger ner kraft på sina egna handlingar, övervinner sig själv, förökar sin styrka och fullkomnar sig själv."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela