martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Hainstock - Montessori från grunden

Publicerad 2018-07-11 15:32:00 i Allmänt, Litteratur,

Den här boken är skriven av en amerikan och fokuserar i stort på den amerikanska montessoriröresleen och hur pedagogiken utvecklats där. Pedagogiken och Maria Montessoris liv och ideer skildras i olika avsnitt, skrivna från lite olika vinklar.
Hainstock menar att "normalisering" är själva kärnan i montessoripedagogiken. Att barnet är i harmoni med sig själv. Det är lärarens och miljöns uppdrag att forma barn under de viktiga formbara förskoleåren (s.69), så att de blir normaliserade. (Hainstock 1999, s.50 och 90-91) 
Jag har svårt att få ihop mina egna tankar här. Mångfald för mig handlar om att vidga normer, se till att formen för barn på förskolan inte är så snäv. Varje barn passar in och det är vi som ska arbeta för att anpassa miljö och kultur så att varje barns personlighet tas tillvara, utmanas och ligger till grund för verksamheten. Går det ihop med den här normaliseringstanken? Hainstocks bok beskriver mångfald på ett så negativt sätt på exempelvis sidan 64, 66-67. Författaren gör stora skillnader mellan olika klasser i samhället och menar att detta har stor påverkan på barnets utveckling. 
Däremot tycker jag om Hainstocks åsikter kring hur en verksamhet ska förhålla sig till en pedagogik eller metod som byggts upp under en annan tid med andra ideer. "Det är synd och skam att så många av dagens montessorianhängare inte kan inse värdet av att vara lika vidsynta som hon (Maria) och av att införliva nya pedagogiska idéer i hennes system. (Hainstock 1999, s.55) Hon pratar om konflikten med AMIs ambition att kontrollera kvaliten av varje montessoriverksamhet i hög grad och att istället se varje montessorilärare som en enskild individ med egna ideer som givetvis påverkar dennes lärarstil. (Hainstock 1999, s.23)
 
Något annat jag uppskattar i boken är porträttet av Maria Montessori, med mer målande beskrivningar kring hennes humör, person, dåliga vanor och drag mm. Att hon på slutet såg sig själv nästan som en gud. Det är skön läsning efter högtravande böcker om den underbara dottoressan Montessori. 
 
Sidor att kanske komma tillbaka till:
De känsliga perioderna med exakta åldersgränser på sidan 99. 
Utvecklingsstadier s 73
Barnets egen person s 88
Observation viktigast för läraren s 47
... och sidan 76: "Vi måste ta hänsyn till nya upptäckter om inlärning och psykologisk utveckling som hjälper oss att tillämpa montessoriprinciperna mer effektivt i samspelet med barnen" 
 
"John Dewey ansågs vara den främste progressive amerikanske pedagogen och hans anhängare ansåg att förskolor borde främja anpassning till gruppens normer, tillåta barnen att agera efter sina känslor utan att behärska sig, samt främja fantasilekar. Alltsammans stod i direkt motsättning till Maria Montessoris tro på en mer intellektuell tidig inlärning i en verklighetsorienterad, förberedd miljö."  (Hainstock 1999, s. 44)
 
Hainstock G, E. (1999) Montessori från grunden. Höganäs: Replik. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela