martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Intervjufrågor

Publicerad 2018-07-23 11:02:41 i Allmänt,

 
Det börjar bli dags att boka flygbiljetter för att få dem för ett bra pris.
För att boka måste jag veta vilken stad jag är på väg till, och vilka datum som passar.
Jag behöver börja kontakta förskolor i Rom och kanske Milano eller någon annan stad. Jag behöver också kanske be kurskollega eller förälder på förskolan om hjälp med översättning om engelskan inte räcker. (föresten har jag funderat på om hela uppsatsen borde vara på engelska för att de medverkande ska förstå analysen och resultatet)
 
För att kontakta förskolan behöver jag veta vad jag vill med arbetet och vilka frågor jag vill ha besvarade. Vad vill jag se och höra om? I min första formulering av frågeställning har jag:
Vilka skillnader finns i mångfaldsarbete på svenska och italienska montessoriförskolor?
 
Mångfaldsarbete
Hur uppfattar m-fsklärarna begreppet?
Hur arbetar de med mångfald praktiskt, tycker de?
Hur viktigt är det för dem med mångfald?
Hur medvetna är de i ämnet, kring teorier och metoder?
Vilka riktlinjer kopplar de till mångfald, tex läroplan?
Hur kopplar de mångfaldsarbetet till montessoripedagogiken, vilka teorier och metoder?
Vad tycker de fungerar bra i sin verksamhet och vad kan bli bättre?
Vad tror de finns för likheter eller skillnader mellan olika länders mångfaldsarbete, och hur påverkar det dagens barn?
 
De svar jag får tänker jag mig blir en bas för att se olika personers åsikter, arbetssätt, förhållningssätt till olika frågor, teorier och metoder. 
Jag vill också göra klassiska montessoriobservationer på de förskolor jag besöker. Sitta på en stol i några timmar för att titta på det som händer. Då tänker jag mig att jag har berättat om vad jag vill titta på så att förskolan är någorlunda förberedd och kan välja vad eller om de vill göra någon specifik aktivitet kring ämnet. 
 
Jag ska fundera vidare lite på det här utkastet och börja formulera ett brev till förskolor att skicka ut nu. Tidsgräns till mig själv: 1 vecka. :-)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela