martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Pirjo Lahdenperä och interkulturalitet

Publicerad 2018-07-16 17:17:35 i Allmänt, Litteratur,

(null)

Nu har jag lånat några böcker om mångfald och interkulturalitet för att hitta några grundstenar att bygga teoridel och intervjufrågor utifrån. Jag har hört Pirjo Lahdenperä på föreläsning vid Uppsala Universitet och vill gärna använda hennes ideer, då jag tyckte att det var en bra och insiktsrik föreläsning. Jag gillar också att mina källor bygger på mångfald - då menar jag att författarna är olika åldrar, kön, etnisk bakgrund, funktion, religion, sexualitet osv. Jag väljer medvetet bort böcker med medelålders män eftersom de är överrepresenterade, men jag vill såklart samtidigt ha relevant grund för mitt arbete. En lösning på detta blir att hitta fler källor som kanske menar samma sak fast ur olika perspektiv. Jag gissar att det inte finns ett stopp för hur många källor jag får använda i arbetet så länge som alla är av vikt. 
 
Interkulturellt ledarskap - förändring i mångfald (Lahdenperä, 2012)
Här beskrivs skolledares arbete med värdegrundsarbete. Det är lite högre organisationsnivå än vad jag tänkte lägga mig på i mitt arbete, men här finns viktiga poänger. 
Mångfald som ide har en positiv klang men leder ofta till komplicerade dilemman. Ofta är det skolledaren som måste ta ett beslut om vilken riktning gruppen ska ta för att lösa problem. En viktig ingrediens i mångfaldsarbetet är kommunikation och att låta alla bidra. På sidan 28 står om en annan författare som menar att mångfald motarbetar gruppkänslan eftersom olikheter ska råda. Detta blir i sig en ogynnsam organisation. 
Lahdenperä lägger mycket vikt vid hur skolledaren bör vara och förhålla sig för att vara en interkulturell ledare. En ledare som kan göra en kreativ arbetsorganisation mellan olika människor. Svåra frågor som rasism, konflikter, inkludering och samspel med andra instanser (hem, samhälle osv) ska diskuteras och bearbetas kontinuerligt. Vi får inte vara rädda för att bemöta olikheter och ställa frågor eller ta obekväma beslut.
 
Skolledarskap i mångfald (Lahdenperä, 2015)
Här fortsätter Pirjo sin interkulturella forskning vid olika skolor genom att intervjua rektorer, nu i tre olika länder för att visa på skillnader i tankesätt kopplat till kultur. Den här boken tror jag kan vara värdefull för mitt arbete, då den också vill blicka utåt andra länders ideer och normer. Vi har alla i oss olika ideer om hur vi ska vara, normer och vi behöver vara medvetna om dem för att samspela med andra människor med andra normer. Arbetet kommer att se olika ut beroende på om skolan består av en homogen eller heterogen grupp. När vi förhåller oss öppna och kreativa så har vi större möjligheter att kunna använda olikheter som en tillgång. Lahdenperä vill att skolledare börjar arbeta för interkulturella verksamheter genom några beskrivna arbetssätt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela