martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Skjöld W. & Bröderman S. - Montessoripedagogik i förskola och skola

Publicerad 2018-07-13 20:25:00 i Allmänt, Litteratur,

Då har jag läst den tredje av översiktsböckerna vilken jag menar är den bästa och modernaste, vilket inte betyder nutida. Versionen jag läst, från 2009, grundas på forskning av exempelvis L. Ingvars teori om hjärnans engångschans från 1986 och de ideer som lades fram på en global konferens 2001 mm. Jag menar att det har hänt och händer mer i forskning fring barns utveckling och lärande sedan dess som montessoriutövare behöver ta i beaktande. Eller vara medvetna om när vi läser och rekommenderar den här boken. 
 
Några av kapitlen är riktigt bra, den om montessori i hemmet gillar jag absolut. Där finns handfasta och konkreta tips hur föräldrar kan göra för att barnen kan vara självständiga även hemma. Boken tar också upp samverkan mellan förskola och hem vilket vi nu förhåller oss till även genom läroplanens del för detta.
 
Det här stycket gillar jag särskilt:
"Vi kommer inte ifrån att det är barnen som skapar framtiden. Vi vuxna är deras förebilder och hur vi behandlar våra barn idag kommer att påverka deras liv som vuxna. Barn som blir kränkta bär med sig sin smärta och frustration hela livet, medan barn som blir bemötta med respekt, kärlek och tillit blir vuxna som kan känna ansvar, empati och respekt. De kommer att kunna bemöta andra människor med värdighet och tolerans och de kommer förhoppningsvis att fatta bra beslut, som är nödvändiga för mänsklighetens överlevnad på vår jord." (Skjöld Wennerström & Bröderman Smeds 2009, s. XX)
 
Men sen är det det här med att montessoripedagogik bygger på psykologisk forskning... den enda pedagogiken skriver författaren dessutom. 
 
"Hon såg - precis som vi kan se idag - att barn har en stark vilja att upptäcka, att pröva och att lära sig mer om sig själva och sin omvärld. Denna inre drivkraft, att bygga upp sig själv och bli alltmer självständig, observerade hon hos barn i hela världen, och detta oavsett om de levde i en fattig eller rik miljö. Barn genomgår samma utvecklingsfaser och har samma behov oavsett var i världen och i vilken tid de lever.
Montessoripedagogiken bygger på barns behov i olika skeden av livet och är den enda pedagogik som bygger på barns psykiska utveckling. Just detta har gjort att montessoripedagogiken är spridd över hela världen och att den idag är lika aktuell som i början av seklet. 
Montessoripedagogiken grundar sig på Maria Montessoris egna iakttagelser och den forskning som hon bedrev hela sitt liv. I sina observationer lade Maria Montessori märke till vad barn var intresserade av, vad de tyckte om att göra och hur de löste problem som dök upp." (Skjöld Wennerström & Bröderman Smeds 2009, s. XX)
 
...och kopplingar till Piaget: 
 
Piagets tankegångar ligger mycket nära den utvecklingspsykologi som montessoripedagogiken bygger på. Liksom Maria Montessori påpekar Piaget omgivningens betydelse, att barn genomgår olika utvecklingsstadier och att de är extra mottagliga för inlärning under olika perioder. Maria Montessori intresserade sig dock mest för den praktiska undervisningen, medan Piaget främst var forskare och teoretiker." (Skjöld Wennerström & Bröderman Smeds 2009, s. XX)
 
Dessutom tycker jag att i likhet med andra montessoriböcker så känns den lite högtravande och som att författaren vill höja montessoripedagogik till någon hög nivå som knappt någon förskola sedan kan utöva. 
I slutet av boken finns reflektionsfrågor till varje kapitel, detta kan vara intressant att använda vid exempelvis APT eller föräldramöten. 
 
Referens: 
Skjöld Wennerström, K. & Bröderman Smeds, M. (2009). Montessoripedagogik i förskola och skola. Stockholm: Natur & Kultur. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela