martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Montessoriförskola 2, Italien

Publicerad 2018-10-14 14:36:06 i Allmänt,

 
På den andra förskolan jag besökte fick jag varken fotografera eller spela in några intevjuer.
Förskolan bedrivs som en privat förskola mellan 13-17 varje dag i samma lokaler som en kommunal skola. Barnen går i den kommunala förskolan på förmiddagen och sedan kommer pedagogerna från den pivata förskolan och fortsätter undervisningen. Det är ca 60 barn i fyra olika grupper och här arbetar fem pedagoger. En i varje grupp och en som hanterar lunchförberedelser, badrumsbestyr och praktiska uppgifter. Grupperna äter lunch den första timmen och därefter öppnar de dörrarna till klassrummen och barnen arbetar/leker i och utanför klassrummen och även ute på gården. 
 
Jag satt i ett klassrum och observerade en grupp som först åt lunch och därefter började välja sina aktiviteter och hur det fungerade i klassrummet. Dagen efter fick jag möjlighet att intervjua två av lärarna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela