martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Examensarbete

Publicerad 2018-06-18 21:36:16 i Allmänt,

Vårterminen 2018, näst sista terminen på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola, och dags att börja fundera över höstens stora utmaning - C-uppsatsen. Vad vill jag skriva om? Vad har varit intressant under utbildningen, vad har jag saknat eller velat gräva mer i? Vad är intressant i förhållande till det jag praktiserar på Gamla Uppsala Montessoriförskola?
 
Jag tänkte länge på jämställdhet och genusarbete i förskolan. Det är ett ämne jag gärna arbetar vidare med. Hur vi pedagoger förhåller oss till olika individer beroende på vilket kön de tillhör, och vilka normer eller värderingar som vi inte vill acceptera eller vidareutveckla hos oss själva. Genuspedagogik väcker många känslor har jag märkt, mycket har med kulturell bakgrund att göra. Våra föreställningar kring kön krockar med moderna ideer och forskning. Värdegrundsarbetet är viktigt, att vi vågar kritiskt granska oss själva och vårt förhållningssätt gentemot barnen och varandra.
 
Montessoripedagogik ligger mig också nära. Varje gång montessorimaterial eller metoder har diskuterats under utbildningen vill jag beskriva och förklara ur mitt perspektiv, hur jag uppfattar pedagogiken. Vad är skillnaden mellan montessori och andra pedagogiska inriktningar när olika ämnen och begrepp diskuteras? Det här är väldigt intressant för mig i min arbetsroll. 
 
Min utbildning har en interkulturell profil, vilket innebär att vi har intresserat oss särskilt för vad som händer i mötet mellan människor från och med olika kulturer. Jag har haft turen att arbeta i en basgrupp tillsammans med studenter från Polen, Indien, Italien, Sverige och Egypten. Vi har krockat ofta! Ibland har vi haft väldigt skilda åsikter på grund av våra olika bakgrunder. Vi har diskuterat och argumenterat och såklart kommit varandra närmare. Det här är väldigt spännande och värt varje ansträngning. Att undersöka och förstå saker ur olika kulturella perspektiv kom att bli en viktig del i min utbildning. 
 
Jag kom fram till att mitt examensarbete skulle handla om montessoripedagogik och värdegrundsarbete ur ett interkulturellt perspektiv. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela