martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Maria Montessori citat kring vuxna och barn

Publicerad 2018-06-19 09:02:00 i Allmänt, Litteratur,

Jag har börjat läsa om Montessoris "Barndomens gåta" och nu tänker jag ur interkulturalitetsperspektiv. Människor oavsett ålder, kön, etnicitet, funktion, religion, sexualitet osv har olika perspektiv och upplever därför ibland att vi inte kan mötas. Det krockar. Kulturkrock säger vi ibland. 
 
Här är ett citat som beskriver kulturkrock ur ett åldersperspektiv. 

”Barn, som ser de minsta detaljer hos saker som de verkligen är, måste betrakta oss vuxna som håller fram våra egna tolkningar av det vi ser, som underlägsna varelser, som människor som inte vet hur man ska se på saker. Enligt deras sätt att se har vi kanske inte något sinne för noggrannhet och hoppar dessutom över intressanta saker av likgiltighet eller på grund av ouppmärksamhet. Om de kunde uttrycka sig skulle de säkert avslöja, att de i djupet av sin själ inte har något förtroende för oss, precis som vi inte har något förtroende för barnet, som är främmande för vårt sätt att uppfatta saker. Det är därför som vuxna och barn inte förstår varandra.”

 
Montessori, M. (1998) Barndomens gåta. Jönköping: Seminarium Förlag, sida 50.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela