martinagillberg.blogg.se

I den här bloggen kommer jag att beskriva mitt Examensarbete under min sista termin på förskollärarprogrammet vid Södertörns Högskola. Examensarbetet behandlar montessoripedagogik, värdegrundsarbete och interkulturalitet

Episteme, Techne och Fronesis

Publicerad 2018-09-04 16:08:03 i Allmänt,

 
Människor behöver kunskap för att överleva, skriver Gustavsson (2000). "Med nya sätt att organisera samhället, med ny teknik och nya produktionsmetoder uppstår också nya behov av kunskap. En människa under medeltiden behövde kunna andra saker än vi behöver idag." (Gustavsson 2000, s.14)
Jag tror att det här även gäller förskolan idag. Vad behöver barnen kunna? Vad behöver pedagogerna kunna? Vad behöver en person kunna idag för att fungera i samhället, eller på jorden? Stora frågor, men viktiga att fundera över. 
När en som jag arbetar på en förskola med en viss inriktning, är det viktigt att fundera och diskutera även detta. Vad behöver förändras eller kompletteras för att förskolan ska gå i linje med samhällets strömningar. Maria Montessori introducerade övningar för att skura golv och borsta skor på förskolorna. Vilka familjer idag skurar golv med skurborste hemma? Inte min familj. Trots detta kan övningen såklart vara intressant för förskolebarn, men diskussionen är viktig. Vilken miljö erbjuder vi och vilka attityder? Hänger vi med i utvecklingen?
 
Aristoteles delade kunskap i tre former: 
Episteme - "behövs för att förstå hur världen är uppbyggd och fungerar"
Techne - "behövs för att kunna tillverka, skapa och producera"
Fronesis - "använder vi för att kunna utveckla ett gott omdöme och verka som etiska människor och demokratiska medborgare"
(Gustavsson 2000, s.15)
 
Skillnaden mellan dessa tre är svårtolkad i många lägen tycker jag men jag tänker såhär:
Jag hoppas att mitt arbete leder till ökade insikter kring mångfald och montessoripedagogik (episteme), vilka aktiviteter och lekar vi kan tillverka för att arbeta med mångfald (techne), och med hjälp av dessa två även bli mer medvetna och "goda" människor som fungerar bra i samhället.
 
Referens: 
Gustavsson, B. (2000). Kunskapsfilosofi. Tre kunskapsformer i historisk belysning. Stockholm: Wahlström & Widstrand. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela